7 måder Matcha Te forbedrer din sundhed

0
131

Matcha har eksploderet i popularitet, med matcha shots, lattes, te og endda desserter, der pludselig er overalt, fra sundhedsforretninger til kaffebarer.

Som grøn te kommer matcha fra Camellia sinensis-planten. Det vokser dog forskelligt og har en unik næringsstofprofil.

Landmændene gror matcha ved at dække deres teplanter 20-30 dage før høsten for at undgå direkte sollys. Dette øger klorofylproduktionen, øger aminosyreindholdet og giver planten en mørkere grøn nuance.

Når tebladene er høstet, fjernes stilke og vener, og bladene formales op i et fint pulver kendt som matcha.

Matcha indeholder næringsstoffer fra hele tebladet, hvilket resulterer i en større mængde koffein og antioxidanter, end der typisk findes i grøn te.

Undersøgelser af matcha og dets komponenter har vist en række fordele ved at drikke det, for eksempel kan det hjælpe med at beskytte leveren, fremme hjertesundhed og endda vægttab.

Her er 7 sundhedsmæssige fordele ved matcha te, alt sammmen baseret på videnskab.

1.Høj i antioxidanter

Matcha er rig på katekiner, en klasse af planteforbindelser i te, der virker som naturlige antioxidanter.

Antioxidanter hjælper med at stabilisere skadelige frie radikaler, som er forbindelser, der kan skade celler og forårsage kronisk sygdom.

Når du tilføjer matchapulver til varmt vand for at lave te, indeholder teen alle næringsstoffer fra hele bladet. Det vil have tendens til at have flere catechiner og antioxidanter end blot at dyppe grønne teblade i vand.

Faktisk er det skønnet at antallet af bestemte katekiner i matcha er op til 137 gange større end i andre former for grøn te.

En undersøgelse viste, at matcha kosttilskud reducerede skader forårsaget af frie radikaler og forbedrede antioxidant aktivitet.

Tilføjelse af matcha i din kost kan øge dit antioxidantindtag, hvilket kan medvirke til at forhindre celleskader og endda mindske risikoen for flere kroniske sygdomme.

Resumé
Matcha indeholder en koncentreret mængde antioxidanter, som kan reducere celleskader og forhindre kronisk sygdom

2.Beskytter leveren

Leveren er vital for sundheden og spiller en central rolle i udskylning af toksiner, metaboliserende stoffer og forarbejdning af næringsstoffer.

Nogle undersøgelser har fundet, at matcha kan bidrage til at beskytte helbredet af din lever.

En undersøgelse gav diabetiske rotter matcha i 16 uger og fandt, at det hjalp til med at forhindre skade på både nyrer og lever.

En anden undersøgelse gav 80 personer med ikke alkoholisk fedtsygdom enten en placebo eller 500 mg grøn teekstrakt hver dag i 90 dage.

Efter 12 uger reducerede grøn teekstrakt betydeligt leverenzymerne. Forhøjede niveauer af disse enzymer er en markør for leverskade.

Desuden viste en analyse af 15 undersøgelser, at drikke grøn te var forbundet med nedsat risiko for leversygdom.

Det er dog vigtigt at huske, at der kan være andre faktorer involveret.

Mere forskning er nødvendig for at se på effekterne af matcha på den generelle befolkning, da de fleste undersøgelser er begrænset til undersøgelser, der undersøger virkningerne af grøn teekstrakt på dyr.

Resumé
Nogle undersøgelser har vist, at matcha kunne forhindre leverskade og mindske risikoen for leversygdom. Men yderligere undersøgelser er nødvendige for at se på virkningerne på mennesker.

3.Øger hjernens funktion

Nogle undersøgelser viser, at flere af komponenterne i matcha kan bidrage til at forbedre hjernefunktionen.

En undersøgelse hos 23 personer undersøgte hvordan folk udførte en række opgaver, der var designet til at måle hjernens ydeevne. Deltagerne fik enten matcha te eller en bar indeholdende 4 gram matcha, mens kontrolgruppen indtog en placebo te eller bar.

Forskerne fandt, at matcha forårsagede forbedringer i opmærksomhed, reaktionstid og hukommelse, sammenlignet med placebo.

En anden lille undersøgelse viste, at indtagelse af 2 gram grøn tepulver dagligt i to måneder hjalp med at forbedre hjernefunktionen hos ældre.

Derudover indeholder matcha en mere koncentreret mængde koffein end grøn te, op til 35 mg koffein pr. Halv tsk (ca. 1 gram) matchpulver.

Flere undersøgelser har koblet koffein forbrug til forbedringer i hjernefunktionen med henvisning til hurtigere reaktionstider, øget opmærksomhed og forbedret hukommelse.

Matcha indeholder også en forbindelse kaldet L-theanin, som ændrer koffeinernes virkninger, fremmer opmærksomhed og hjælper med at undgå kollision i energiniveauer, der kan følge koffeinforbrug.

L-theanin har også vist sig at øge alfa-bølgeaktiviteten i hjernen, hvilket kan bidrage til at fremkalde afslapning og reducere stressniveauer .

Resumé
Matcha har vist sig at forbedre opmærksomhed, hukommelse og reaktionstid. Det indeholder også koffein og L-theanin, som kan forbedre flere aspekter af hjernefunktionen.

4.Hjælper med at forhindre kræft

Matcha er fyldt med sundhedsfremmende stoffer, herunder nogle der har været forbundet med kræftforebyggelse i forsøgsrør og dyreforsøg.

I en undersøgelse nedsatte grønteekstraktet tumorstørrelsen og bremsede væksten af ​​brystkræftceller hos rotter.

Matcha er især højt i epigallocatechin-3-gallat (EGCG), en type catechin, der har vist sig at have stærke anti-kræft egenskaber.

En testrørundersøgelse viste, at EGCG i matcha hjalp med at dræbe prostata kræftceller.

Andre forsøgsrørundersøgelser har vist, at EGCG er effektiv mod hud-, lunge- og leverkræft.

Husk på, at disse var testrør- og dyreforsøg, hvor man undersøgte specifikke forbindelser fundet i matcha. Yderligere forskning er nødvendig for at bestemme, hvordan disse resultater kan overføres til mennesker.

Resumé
Testrør og dyreforsøg har vist, at forbindelserne i matcha kan hæmme væksten af ​​kræfceller.

5.Beskytter dit hjerte

Hjertesygdomme er den største dødsårsag på verdensplan, den tegner sig for en anslået tredjedel af alle dødsfald hos mennesker over 35 år.

Nogle undersøgelser har vist, at drikke grøn te, som har en lignende næringsstofprofil som matcha, kan hjælpe med at beskytte mod hjertesygdomme.

Grøn te har vist sig at reducere niveauerne af totalt og “dårligt” LDL-kolesterol samt triglycerider.

Det kan også hjælpe med at forhindre oxidation af LDL-kolesterol, en anden faktor, der kan beskytte mod hjertesygdomme.

Observationsundersøgelser har også vist, at drikke grøn te er forbundet med en reduceret risiko for hjertesygdomme og slagtilfælde.

Når det kombineres med en afrundet kost og en sund livsstil, kan matcha hjælpe med at holde dit hjerte sundt og beskytte mod sygdom.

Resumé
Undersøgelser viser, at grøn te og matcha kan reducere flere hjertesygdomme.

6.Hjælper med at tabe sig

Tag et kig på ethvert vægttabs tilskud, og der er en god chance for at du kan se “grøn teekstrakt”, opført i ingredienserne.

Grøn te er kendt for sin evne til at forbedre vægttab. Faktisk viser undersøgelser, at det kan bidrage til at fremskynde stofskiftet for at øge energiforbruget og øge fedtforbrændingen.

En lille undersøgelse viste, at ved at tage grøn teekstrakt under moderat motion steg fedtforbrændingen med 17%.

En gennemgang af 11 undersøgelser viste også, at grøn te reducerede kropsvægt og bidrog til at opretholde vægttab.

Selv om de fleste af disse undersøgelser fokuserer på grøn teekstrakt, kommer matcha fra samme plante og bør have samme effekt.

Resumé
Nogle undersøgelser viser, at grøn teekstrakt hjælper med at øge stofskiftet og fedtforbrændingen, som begge kan hjælpe vægttab.

7.Matcha te er meget let at forberede

At udnytte de mange sundhedsmæssige fordele ved matcha er enkel – og teen smager godt.
Du kan lave traditionelle Matcha te ved at sive 1-2 tsk (2-4 gram) Matcha pulver i din kop, tilsæt 60 ml varmt vand og bland det sammen
Du kan også justere forholdet mellem matchapulver og vand baseret på din foretrukne konsistens.

For en tyndere te, reduc pulveret til en halv teskefuld (1 gram) og bland med 89-118 ml varmt vand.

Hvis du foretrækker en mere koncentreret version, kombineres 2 teskefulde (4 gram) pulver med kun 30 ml vand.

Hvis du føler dig kreativ, kan du endda forsøge at komme matcha i lattes eller protein smoothies for at øge næringsindholdet i dine yndlingsopskrifter.

Som altid er moderering nøglen. Selvom matcha er fyldt med sundhedsmæssige fordele, er mere ikke nødvendigvis bedre.

Faktisk er der rapporteret leverproblemer hos nogle mennesker, der drak seks kopper grøn te dagligt.

Matcha kan også øge din eksponering for forurenende stoffer som pesticider, kemikalier og endda arsen som findes i jorden, hvor teplanterne dyrkes .

Det er bedst at holde sig til en eller to kopper om dagen og søge certificerede økologiske sorter for at udnytte Matchas mange sundhedsmæssige fordele uden at risikere bivirkninger.

Resumé
Der er mange måder at forberede matcha på, så du kan vælge den, du bedst kan lide. Det kan også indarbejdes i en række forskellige opskrifter.

Oversigt

Matcha kommer fra samme plante som grøn te, men da den er lavet af hele bladet, indeholder den en mere koncentreret mængde antioxidanter og gavnlige planteforbindelser.

Undersøgelser har afsløret en række sundhedsmæssige fordele forbundet med matcha og dens komponenter, lige fra at øge vægttab for at mindske risikoen for hjertesygdomme.

Bedst af alt er teen nem at forberede, så du kan indarbejde den ubesværet i din kost.

Vi anbefaler stærkt at du prøver en god matcha te som DENNE.

7 måder Matcha Te forbedrer din sundhed
5 (100%) 1 vote

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her